UPV textiel
De groeiende productie van textielafval is het gevolg van wat bekend staat als “fast fashion”. Dit fenomeen kenmerkt zich door het op de markt brengen van frequentere modecollecties, waarbij producten aan lage prijzen worden aangeboden die aanzetten tot impulsaankopen, wat het opstapelen van kleding stimuleert. Deze overconsumptie van textiel leidt tot een toename van het textielafval.
Ongeveer 38% van het post-consumer textielafval, waaronder kleding, schoeisel, interieur en technisch textiel, wordt niet gescheiden ingezameld. Het eindigt als gemengd huishoudelijk afval, bestemd voor verbranding of stort. Dit inefficiënt afvalbeheer is in strijd met de afvalhiërarchie en schaadt het milieu, zowel in de EU als in derde landen, door hoge broeikasgasemissies, overmatig waterverbruik, vervuiling en bodemgebruik.
Studie voor de ontwikkeling en implementatie van een uitgebreid systeem voor producentenverantwoordelijkheid voor textiel.
Het voorstel tot wijziging van de kaderrichtlijn afvalstoffen 2008/98/EG is bedoeld om deze situatie te verhelpen. Ze voorziet dat textiel vanaf 1 januari 2025 afzonderlijk moet worden ingezameld. Ook moeten de lidstaten binnen 2,5 jaar na de inwerkingtreding van de richtlijn een uitgebreid systeem voor producenten- verantwoordelijkheid opzetten.
Als onderdeel van de herziening van de kaderrichtlijn Afval willen de federaties Comeos, Fedustria en Creamoda zichzelf en hun leden voorbereiden op de komende wetgeving over de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid. Ze hebben Recydata de opdracht gegeven om een voorstudie uit te voeren over hoe een collectieve beheersorganisatie voor textiel (kleding, schoeisel en huishoudlinnen) eruit zou moeten zien. In de loop van 2024 zal een uitgebreid werkproces worden opgestart om de contouren van een beheersorganisatie vast te leggen.